Mobilné telefóny sú výkonné, mnohé z nich odolné a navigačné aplikácie, ktoré si do nich môžete nainštalovať, sú pomerne sofistikované. To je fakt. Ale pravdou je i to, že na jazdu na motorke, najmä ak je reč o touringu a adventure cestovaní, sú jednoducho prikrátke. Prečo? Lebo spoľahlivosť.

Smartfón verzus navigácia

  • Hardvér smartfónu nie je stavaný na dlhodobé fungovanie za rôznych vplyvov počasia. Áno, sú aj vodoodolné modely, ALE. V prípade dažďa kombinácia vody tečúcej po displeji a jazdy v rýchlosti nad 40 km/h vyvoláva tlak na konštrukciu telefónu a tesnenie. To je jedna vec. Druhá vec je, že ovládanie mokrého displeja nie je vyriešené. Hladko, ak vôbec, nepôjde ani v rukaviciach so špeciálnymi dotykovými plochami. Okrem odolnosti voči vode sú motonavigácie odolné aj voči benzínu. A čo je dôležité, odolávajú aj vibráciám, ktoré môžu pre elektroniku znamenať krátky život.
  • Opačný prípad – slnko a rozpálený telefón. Ten sa môže vypnúť z dôvodu prehriatia. Prehriatie však docielite aj inak – pri trvalom napájaní. Ak chcete mať aplikáciu s navigáciou spustenú počas celej trasy, nabíjaniu sa nevyhnete.
  • Ak nepatríte iba k sviatočným motorkárom a cestovanie na motorke vnímate ako dobrodružnú výpravu pokojne aj mimo Európy, dáta a online mapy vás v mobilnej aplikácii nemusia poslúchať (a aplikácie nemusia vedieť pracovať s vopred stiahnutými podkladmi, iba s vyrovnávacou pamäťou).
  • Dôvod s veľkým D – typ „navigácií“ v mobiloch je koncipovaný najmä na účely prejdenia trasy z bodu A do bodu B. Motorkárske trasy sú iné. Pýtajú si atraktivitu okolia, špecifický terén, ponuku rozšírených možností nastavenia (kľukaté cestičky, rôzne typy mapových podkladov, databázy servisov, kempov a pod.).

Zaostrené na motorkárov

To platí. Platí aj, že Zumo XT je multifunkčná navigácia – používateľ si môže vybrať z troch profilov jazdy: auto, motorka, offroad. Každý z nich ponúka osobitné nastavenia. Zumo XT si pamätá posledný použitý profil vašej jazdy a navyše vám vie automaticky ponúknuť profil „motorka“, keď navigáciu pripojíte do držiaka motocykla.

Vedeli ste, že:

Zumo XT je špecifický model navigácie, pretože vás vie navigovať aj mimo cestnej siete. Nielenže priamo na displeji prepínate medzi rôznymi vrstvami mapy, ale mapa TopoActive zahŕňa i trasy, ktoré nájdete výhradne v Zumo XT. Patria k nim lesné ťažobné cesty a im podobné trasy – tie totiž v bežnej verzii TopoActive (napr. v cyklonavigácii Edge) nenájdete.

Ale pozor! Nezabúdajte, že jazda mimo bežne udržiavanej cestnej siete je okrem iného stupňa náročnosti spojená aj s inou legislatívnou úpravou. Uistite sa, že takouto jazdou „mimo cesty“ v danej krajine či lokalite neporušujete žiadne mieste zákony.

Situácia: Naplánovanú trasu na motorke ste začali so Zumo XT. Ste milovníkom road tripov, neznáme cesty sú pre vás lákadlom. Na ceste sa v prvom rade chcete cítiť bezpečne. Sú veci, ktoré ovplyvniť nedokážete, ale ak má navigácia naozaj jasný a výborne čitateľný displej (1 280 x 720 px a 1 000 nitov) či funkciu, ktorá o vašej nehode upovedomí predvolený kontakt (vrátane zaslania súradníc s vašou polohou), ovplyvní to vašu jazdu i to, do akej miery bude bezpečná a komfortná.

TIP:

Pokiaľ vaše adventure výpravy na motorke patria k tým echt dobrodružnejším, Zumo XT disponuje konektivitou so zariadením InReach – so satelitným komunikátorom, ktorý neslúži iba ako SOS pomocník, ale aj ako komunikátor bez nutnosti využitia GSM.

Navrhnutá špeciálne pre mototrasy

Prečo? Pretože tomu zodpovedá odolná konštrukcia (certifikácia MIL-STD-810), funkcie, aplikácie (za zmienku stojí okrem iných Garmin Explore, ktorý umožňuje synchronizáciu všetkých navigačných dát z rôznych zariadení, spolu s Garmin Drive rozširujú možnosti vyhľadávania a plánovania trasy) a „mapový výber“.

Mapy:

City Navigator Europe. Predinštalovaná mapa s doživotnou aktualizáciou je doplnená o databázu bodov záujmu zo systému Foursquare a o mapu parkovacích plôch zo systému Parkopedia.

TopoActive. Ak začnete autorouting, navigácia doň započíta európske mapy s využitím nespevnených komunikácií.

BirdsEye. Automatické (pri pripojení na wifi) alebo manuálne stiahnutie detailných satelitných záberov najlepšie využijete na zobrazenie konkrétnej lokality, napríklad na vybranú oblasť s rozmedzím 20 km (počet km si určujete, pričom 1 snímka = maximálne necelých 30 x 30 km). Stiahnutú satelitnú snímku môžete používať aj offline, pričom ak ju chcete zobraziť ako ďalšiu vrstvu mapy, môžete to urobiť priamo z mapy vďaka ikonke vrstiev (odpadá nutnosť zachádzania do menu).

Vedeli ste, že:

Do Zumo XT si môžete stiahnuť akékoľvek mapy (od komerčných mapových podkladov až po tie na amatérskej úrovni – ak by ste ich chceli z akýchkoľvek dôvodov vyskúšať). Môžete teda fungovať celosvetovo a spoľahnúť sa na navigáciu aj v odľahlých, neznámych oblastiach, a to vrátane vyhľadania pomoci či už zdravotnej, alebo servisnej pre motorku, pri zmene ubytovania, keď sa nečakane zmení/predĺži vaša trasa a pod.

Pre koho je navigácia Zumo XT určená?

Motorkári, ktorí jazdia dlhé trasy, z nej dokážu vyťažiť maximum bez ohľadu na to, či plánovaniu trasy nevenujú extra pozornosť alebo ju, naopak, plánujú podrobne a dlhodobo. Dôvod?

Prvý typ motorkárov verí predovšetkým intuícii, na cestách ich sprevádza improvizácia, sloboda jazdy je pre nich prvoradá. Trasy zámerne neplánujú. Aj oni však narazia na výzvy v podobe paliva, jedla, servisu, ubytovania, počasia a pod. Vtedy prichádza na rad Zumo XT. Predstavuje akési zadné dvierka, vystupuje v úlohe priateľa na telefóne aj na miestach, kde nie je signál. Na navigáciu sa môžu spoľahnúť, dáva im pocit bezpečia. To, či ju na cestách využijú, je na ich rozhodnutí, takže slobodu im to neberie.

Pre druhý typ motorkárov je plánovanie súčasťou motorkárskeho života, to znamená, že si ho užívajú rovnako ako jazdu – počas celej zimy pripravujú detailný plán letného mototripu. Radi využívajú všetky možnosti plánovania, ale aj zdieľania a importu trás. Na cesty sa vydávajú s istotou, že Zumo XT ich bude spoľahlivo viesť po tej najlepšej ceste, ktorá je na zvolenej trase dostupná.

TIP:

Ak patríte k precíznym „motoplánovačom“ a chcete si zostaviť podrobný itinerár vrátane ubytovania a zastávok, okrem populárnych plánovačov trás, akými sú napríklad Google Maps, skúste využiť informácie o obľúbených trasách na motorkárskych portáloch. Za zmienku stojí bestbikinggroads.com – stačí už iba nahrať konkrétnu trasu do navigácie.

Stručný prehľad vlastností Zumo XT

  • Superjasný 5,5-palcový displej. Deň, noc, slnko, dážď (odolnosť voči vode IPX7) – skvelá viditeľnosť vždy a všade, ostré HD rozlíšenie, režim na výšku alebo na šírku, ovládanie aj v rukaviciach.
  • Materiály a vyhotovenie pripravené aj na drsné jazdy a nehostinný terén.
  • Nekonečné dobrodružstvá. Možnosť stáleho zapojenia na napájanie a úctyhodná výdrž batérie aj bez neho (pri optimalizovaných nastaveniach 6 hodín, so 100 % jasom 3,5 hodiny).
  • Vzrušujúce jazdy vďaka nastaveniu adventure trasy. S potenciometrom si určíte, do akej miery má byť kopcovitá, kľukatá a členitá.
  • Okružné cesty. Stanovte si podmienky, za akých sa chcete stať „krajinkármi“ (vzdialenosť, dĺžka trvania, smer jazdy, body záujmu a pod.), a pracujte už s prejdenými trasami uloženými v zariadení.
  • Hovorená trasa. Pomocou pripojenej prilby môže byť vaša trasa podrobne hovorená – nechajte sa navigovať ako od priateľa (s rozpoznateľnými orientačnými bodmi aj s názvami ulíc či obchodov a pod.).
  • Jednoduché a rýchle prepínanie máp medzi cestnými, topografickými mapami, satelitnými snímkami BirdsEye (bez zachádzania do menu).
  • Nahrávanie. Pomocou nahrávača trasy si nahrajte trasu a využite ju na budúce dobrodružstvá na motorke. Svoje obľúbené jazdy môžete zároveň zdieľať s ostatnými jazdcami pomocou aplikácie Garmin Drive™.
  • Nebezpečenstvá na trase, ostré zákruty, zmeny rýchlosti, informácie o bezpečnostných a rýchlostných kamerách, ale aj telefonické upozornenia a prístup k počasiu.
  • Dobrá nálada. Tá síce nie je vlastnosťou navigácie, ale vďaka podpore adventure funkcií, hudbe (môžete ju púšťať cez smartfón do navigácie alebo si MP3 súbory uložiť priamo do Zumo XT), telefonovaniu bez použitia rúk a vďaka precíznemu, ale jednoduchému plánovaniu a spravovaniu trás sa počas jazdy prirodzene dostaví.