Všetci poznáme ten pocit „bežeckého opojenia“ a teraz máme aj dáta, ktoré potvrdzujú, ako beh posilňuje naše telo a myseľ.

V spoločnosti Garmin behu rozumieme. Boli sme priekopníkmi moderných bežeckých hodiniek a naša celosvetová komunita bežcov nám dôveruje v sledovaní ich výkonu, tréningu a zdravotných ukazovateľov. Preto by nemalo nikoho prekvapiť, že Svetový deň behu je jedným z našich najobľúbenejších dní v roku. Na oslavu máme pre vás skvelé správy o zdravotných výhodách vašej obľúbenej činnosti, pre celú komunitu Garmin Connect™.

Pozitívny vplyv behu na zdravie a ukazovatele well-beingu

Čím viac beháte, tým viac sa zlepšujú vaše biometrické údaje.* V rámci bežeckej komunity majú tí, ktorí zabehnú viac ako 80 kilometrov týždenne, najvyššie priemerné skóre spánku a vrcholné hodnoty Body Battery™ – rovnako ako najnižšiu priemernú pokojovú tepovú frekvenciu¹ a hodnoty stresu. Dokonca aj bežci, ktorí zaznamenávajú menej ako 16 kilometrov týždenne, stále pozorujú pozoruhodné zlepšenia vo všetkých zdravotných kategóriách v porovnaní s tými,ktorí si beh vôbec nezaznamenávajú.

Beh a skóre spánku

Podľa výskumnej firmy Statista celosvetovo minieme viac ako 5 miliárd dolárov ročne na podporné prostriedky na spanie.Ukazuje sa však, že beh len pár kilometrov týždenne môže byť kľúčom k lepšiemu spánku – a je to zadarmo. Zákazníci spoločnosti Garmin, ktorí behávajú do 16 kilometrov týždenne, zaznamenali priemerné skóre spánku 72 (z 100), čo je o 4 body viac ako zákazníci, ktorí si beh vôbec nezaznamenali. A čím viac kilometrov nabehnete, tým lepšie bude vaše skóre spánku. Používatelia, ktorí zaznamenali viac ako 80 kilometrov týždenne, majú priemerné skóre spánku nad 75. To je 10% zlepšenie oproti tým, ktorí nebehávali.

Chcete ešte viac dobrých správ? Zdá sa, že výhody behu na spánok sú okamžité. Ukazovatele spánku zaznamenané v nociach, kedy užívateľ zaznamenal beh, sú v priemere o 2 body vyššie pre mužov aj ženy v porovnaní s celkovým priemerným skóre spánku. Pozrite si nižšie uvedený graf a presvedčte sa sami.

Nie je žiadnym tajomstvom, že vrcholoví športovci majú nižšiu pokojovú tepovú frekvenciu (PTF) ako priemerný človek. No náš najnovší prieskum v rámci Garmin Connect™ odhalil, že aj takzvaní rekreační bežci môžu robiť dobrú službu svojmu srdcu. PTF sa totiž v priemere zlepší o 3 údery za minútu (Ú/min) u tých, ktorí zaznamenávajú beh do 16 kilometrov týždenne. A pre pravidelných bežcov to vyzerá s ich srdcom ešte lepšie – športovci, ktorí odbehnú viac ako 80 kilometrov za týždeň, sa tešia z poklesu PTF o 10 Ú/min oproti nebežcom.

Beh a priemerné skóre stresu

Nezvládnutý stres môže viesť k rôznym zdravotným problémom, vrátane vysokého krvného tlaku, srdcových ochorení,mŕtvice, obezity a cukrovky, ako uvádza Mayo Clinic. Podľa FutureMarketInsights.com sa v roku 2024 očakáva, že trh s doplnkami na odbúranie stresu v USA presiahne 600 miliónov dolárov. No existuje jeden jednoduchý a bezplatný spôsob,ako pomôcť znížiť stres: obuť si tenisky a vybehnúť von.

Údaje z Garmin Connect™ ukazujú, že používatelia, ktorí behávajú do 16 kilometrov týždenne, majú priemerné skóre stresu o 3 body nižšie ako tí, ktorí nebehávajú. A zdá sa, že čím viac beháte, tým viac sa vaše skóre stresu zlepšuje.Používatelia, ktorí odbehnú viac ako 80 kilometrov týždenne, majú skóre stresu takmer o 30% nižšie ako nebežci!

Beh a monitorovanie energie Body Battery

Ak ste rovnako posadnutí sledovaním skóre Body Battery ako my v spoločnosti Garmin – a ak ste náhodou aj bežec – tieto správy si zamilujete. Čím viac beháte, tým vyššia je vaša priemerná vrcholová hladina Body Battery. Vieme, že sa cítime lepšie, keď sa nám darí denne zdolávať asfalt, a teraz máme aj empirické údaje, o ktorých sme ani nevedeli, že ich potrebujeme. Bežci, ktorí odbehnú do 16 kilometrov týždenne, majú priemerné vrcholové skóre Body Battery 73, zatiaľ čo tí, ktorí si beh nezaznamenávajú, majú priemerné vrcholové hodnoty 64. A pre tých, ktorí odbehnú viac ako 80 kilometrov, je priemerné vrcholové skóre Body Battery 83, čo je takmer o 20 bodov viac ako u nebežcov.

Vek podľa telesnej kondície a priemerný počet rokov omladenia

Ak nie ste oboznámení s funkciou veku podľa telesnej kondície od spoločnosti Garmin, určite si ju pozrite po tom, čo uvidíte, aký vplyv na ňu môže mať beh. Zápalí bežci, ktorí odbehnú viac ako 80 kilometrov týždenne, sa tešia z priemerného zníženia fitness veku o viac ako 7 rokov, zatiaľ čo rekreační bežci pozorujú v priemere pokles fitness veku o 3 roky.

Globálne poznatky o behu na základe lokality

Vzdialenosť behu

Bežci spoločnosti Garmin každoročne najezdia vážne kilometre a my máme údaje, ktoré to dokazujú. Vďaka miliónom behov zaznamenaných v aplikácii Garmin Connect™ za posledný rok** bol priemerný zaznamenaný počet kilometrov 7,4 kilometra (4,6 míle).** Pri priemernom kroku 0,76 metra (2,5 stopy) to predstavuje približne 9 500 krokov!

Najdlhšiu priemernú vzdialenosť na beh zaznamenali bežci vo Francúzsku – 8,74 km (5,43 míle). Medzi ďalšie lokality,ktoré sa môžu pochváliť priemernou dĺžkou behu viac ako 8 km (5 míľ), patria Belgicko, Taliansko, Portugalsko,Maďarsko a Holandsko. Pozrite si kompletný rebríček top 20 lokalít nižšie!

Tempo na kilometer

Priemerné tempo na kilometer zaznamenané v aplikácii Garmin Connect™ všetkými používateľmi je 5 minút a 52 sekúnd. To je výrazne lepšie ako priemerné tempo začiatočníkov, ktoré sa podľa Healthline.com pohybuje od 7 a 30 minút do 9 minút a 15 sekúnd na kilometer, ale stále ďaleko od svetového rekordu 1 minúty a 45 sekúnd.

Podľa údajov Garmin Connect™ zaznamenali najrýchlejšie priemerné tempo na kilometer bežci v Írsku, a to 5 minút a 18 sekúnd. Medzi ďalšie lokality s priemerným tempom pod 5 minút a 45 sekúnd patria Portugalsko, Taliansko, Španielsko, Japonsko, Dánsko, Spojené kráľovstvo, Čile, Austrália a Holandsko.

Bez ohľadu na to, či práve začínate s bežeckou cestou alebo sa chystáte na svoj ďalší ultramaratón, Garmin má bežecké hodinky, ktoré vyhovejú vašim potrebám.

Od užívateľsky prívetivých hodiniek Forerunner® 165 až po model Enduro™ 2, každé jedny bežecké hodinky Garmin sú špeciálne navrhnuté a nabité výkonnostnými funkciami, ktoré pomáhajú našim zákazníkom zdolať každý kilometer.Kompletnú ponuku našich bežeckých hodiniek nájdete na forerunner.garmin.sk

Zahlasuj v našej ankete o behu a zapoj sa do Garmin prieskumu v rámci Slovenska.

Aký si bežec? 

Prosím, vyber jednu odpoveď, ktorá ťa najlepšie charakterizuje: 

Používaš smart športové hodinky Garmin?

Ako to vidíš ty?

Prosím, označ najviac 3 odpovede: