Vo2 max je číslo, ktoré vyjadruje úroveň kardiorespiračného zdravia/výkonu. Je to jedno číslo, ktoré zahŕňa srdce, pľúca, obehový systém a svaly. Všetky pracujúce samostatne, ale s rovnakým zámerom. Asi vás to neprekvapí, ale VO2 max je spojené so zdravím, výkonom a dlhovekosťou.1

Vo2 max je niekedy ťažko chápaný pojem. Prečo? Lebo miešanie čísel, skratiek a rôznych indexov v nás môže vyvolávať pocit komplikovanosti. Ale hoďme tieto pocity teraz za hlavu, ak vás naozaj zaujíma kondícia, tak pre vás bude zrozumitelná aj táto smiešna skratka.

Chápanie Vo2 max

Aj tu platí, čím vyššie, tým lepšie. Vyššie Vo2 max znamená, že vaše telo lepšie berie kyslík zo vzduchu a lepšie ho transportuje ku vašim svalom. Čím viac kyslíka dostanú vaše svaly, tým viac  látok môžu aeróbne premeniť na palivo (ATP), ktoré používajú na svoj výkon. Toto je dôležité, lebo aeróbne metabolické cesty sú najefektívnejším zdrojom získania energie pre vaše telo.

Takže aké vysoké ja naozaj vysoké ? Ak ste maratónsky bežec, alebo bežkár, tak pravdepodobne je už teraz vysoké. Pozor, teraz sa to trochu zamotá. Rovnaké číslo Vo2 max zamená rôzne veci pre rôznych ľudí. Informácia o tom či ste 28-ročná žena, alebo 42-ročný muž, či 20-ročný študent  je totižto nositeľom podstatného faktu.

Vo2max pre Mužov vs Ženy

Rozdiel medzi výkonnosťou mužov a žien pochádza z rozdielnosti ich telesnej stavby. Muži majú väčšie zastúpenie svalovej hmoty a ženy majú od prírody väčšie tukové zásoby. 2 To kde je tuk uložený je tiež rozdielne. Muži mávajú svoje zásoby uložené v oblasti brucha, kým ženy v oblasti bokov a stehien. V súvislosti s VO2max to prirodzene znamená, že sval je spotrebiteľ kyslíka, kdežto tuková vrstva je zásobou energie. Preto majú muži v priemere vyššie hodnoty Vo2max. 

To znamená, že ak má muž a žena rovnaké VO2 max, tak žena na tom bude kondične lepšie. Špičkové športovkyne majú takmer s úplnou istotou vyššie hodnoty ako priemerný muži. V porovnaní pohlaví pri atlétoch má športovkyňa nižšie VO2Max ako športovec.

Aké VO2max je dobré pre môj vek ?

Vek je vždy ťažká téma. Aj keď sa nám to nemusí úplne páčiť, naša výkonnosť klesá so stúpajúcim vekom. 3 Pre ľudí je typický maximálny potenciál telesnej kondície okolo veku 20 rokov. Toto platí pre mužov aj ženy. 

Od veku 20 po 65 rokov klesá naše VO2 max v priemere 5%-20% za dekádu. Dobrou správou je, že stratu kardiorespiračnej výkonnosti môžeme pozitívne ovplyvniť výberom zdravého životného štýlu a previdelnou fyzickou aktivitou. Po veku 70 rokov je pokles VO2 max ešte rýchlejšie.

S úpadkom VO2max je spojených viacero faktorov. Jedným je fakt, že s vekom väčšinou zbierame väčšiu tukovú vrstvu, ale svalová hmota upadá. Ďalším faktom je, že naše svaly pracujú menej efektívne. To neplatí len pre veľké svaly, ale aj pre srdce, ktoré dokáže tlačiť menej krvi.

Dobrou správou je, že úpadok VO2 max je urýchlený hlavne sedavým spôsobom života, ktorý môžeme ovplyvniť. To znamená, že so správnym prístupom, môžeme zdvihnúť svoju telesnú kondíciu, cítiť sa mladší a mať v sebe viacej energie.

A čo moja hmotnosť ?

Telesná hmotnosť a kondícia sú témy, ktoré často idú ruka v ruke a je to pre dobrý dôvod, obe sú dobrým indikátorom zdravia. Hodnota VO2 max na vašich hodinkách je číslom , ktoré vypočítali vedci. V jednoduchosti to znamená koľko kyslíka dokážete využiť za minútu na kilogram telesnej hmotnosti. Takže vaša hmotnosť už je zaradená medzi faktory.

Priemerné hodnoty VO2max pre rôzne vekové skupiny. Hodinky so správne nastaveným profilom uživateľa Vám zobrazia hodnoty presne pre Vás.

Muži

Tabuľka hodnôt muži

Ženy

Tabuľka hodnôt ženy

Kondičný vek

Kondičný vek je odhad vašej kondície v porovnaní s vašim skutočným vekom. Berie do úvahy intenzitu aktivity, srdcový tep v pokoji a percento telesného tuku alebo BMI. Zobraziť si ho môžete v aplikácii Garmin Connect v sekcii Štatistiky výkonu>VO2 Max pod údajom o VO2 Max.

1: Importance of Assessing Cardiorespiratory Fitness in Clinical Practice: A Case for Fitness as a Clinical Vital Sign: A Scientific Statement From the American Heart Association   

2: Sex Differences in Body Composition 

3: Role of Lifestyle and Aging on the Longitudinal Change in Cardiorespiratory Fitness